Dag 22 - van Crevalcore naar Sasso Marconi

9 juni 2024 - Palazzo Rossi, Italië

Dag 22 - 9 juni 2024 - van Crevalcore naar Sasso Marconi 

48,1 km. 370 hm

Zoals gewoonlijk ben ik voor mijn wekker wakker. Nog languit liggend in mijn bed kijk ik de route na voor vandaag. Hoop uit de grond van mijn hart dat ik gespaard blijf van karrensporen, stenige en hobbelige paden. Ik mag weer via de ‘ciclovia del sol’. Het heeft een mooie naam maar geen garantie op goed wegdek voor zwaar beladen fietsen. 

Het ontbijt is vreemd. Een frigo waar ik hesp, kaas, salami en boter vind. Echter geen brood! Bizar. Alleen zoeternijen, zwaar gesuikerde croissant: ik pas. Ik ben sowieso niet voor zoetigheid, laat staan ‘s morgens vroeg. Dus maar beschuit met kaas en hesp en een potje yoghurt. Koffie moet ik uit de machine halen. Daar heb ik een euromunt voor nodig. Geen koffie dus want ik heb geen munten. Niemand te bespeuren verder, eenzaam ontbijt.

Mijn fiets staat nog tussen de vuile was. Even wat moeilijk manoeuvreren om hem buiten te krijgen en ik kan hem weer voorzien van pak en zak. Op de drempel buiten zit een man sigaretje te roken en zegt me goedendag. Hij is een Engelsman die voor drie maanden hier werkt in een Carbon fabriek en dus ook in het hotel logeert. Ook voor hem als Engelsman is hij niet te spreken over het ontbijt. Toer door Italië vraagt ie? Niet echt, vanuit België naar Rome. Zijn mond valt letterlijk open. Hoelang ben je al onderweg? Hoe oud ben je? Hij valt van de ene verbazing in de andere en laat me dan rustig vertrekken .

Het is bijna half tien, 22 graden, het voelt aangenaam om te fietsen. Er staan niet veel kilometers op het programma want ik moet het wat rustiger doen. Mijn pees is weer in orde maar mijn rechterknie doet zeer. Ik vermoed van het vele op en afstappen bij het zoeken naar de juiste weg (en ook al wat versleten door mijn leeftijd vrees ik)

In San Giovanni in Persiceto kom ik aan de toeristische dienst. Een splinternieuw gebouw vlak aan de fietsroute. Twee jonge dames heten me welkom. Of ik een stempel mag? Zal niet gaan mevrouw, die hebben we nog niet. Maar ze wil wel een nota in mijn boekje schrijven met datum. Danku, en daar ga ik weer.

Maar vandaag zit alles echt goed mee. Ik kom weer terecht op een ellenlang fietspad, maar ditmaal is het aangenaam. Er is veel begroeiing langs de kant, bloemen, vlinders, en veel vogels die hun mooiste lied zingen. Waarschijnlijk voor alle vaders vandaag. Dus ja, aan alle vaders : een gelukkige vaderdag!

Toch wat afwisseling hier en daar, door een klein bos, waar een mooi uitkijkpostje is gebouwd. Fijn.

Het weer is echt aangenaam, de temperatuur loopt niet op en de zon teistert mijn scherm niet zodat ik de route duidelijk kan volgen. Ze stemt zelfs overeen met wat ik tegenkom. Top. Vandaag krijgt Italië voor fietspaden en bewegwijzering een 8/10 van mij.

Het is half twee als ik op mijn bestemming aankom. Kamer geboekt voor vannacht? Euh…hoe is uw naam? De receptioniste schiet half in paniek. Even zoeken….Ik geef haar mijn reservatienummer van booking.com. Stilte. Het meisje loopt rood aan. Euh….

Uiteindelijk vind ze mijn reservatie terug. Iemand heeft zijn werk blijkbaar niet goed gedaan en de paperassen niet klaargelegd. Ook de schoonmaak van de kamer is niet doorgegeven. Kunt u wat wachten mevrouw? Ze kijkt zo schuldig, ocharme. Natuurlijk wacht ik wat, ik heb geen haast.  

Het hotelletje ligt aan een parkje, dus aangenaam om daar op een bankje te wachten.

Na een kwartier geeft de poetsdame me een seintje dat de kamer klaar is, met honderdduizend excuses. 

Ik rust wat uit. Daarna een wandelingetje door het parkje maar wil niet te ver gaan om de knie te sparen.

Neen mevrouw, vanavond is het restaurant niet open. Dat valt tegen, maar ik heb nog vijgen en abrikozen, een banaan en nog een droge koek. Moet lukken.

De tv staat aan terwijl ik dit schrijf. Ik ben helemaal in mijn nopjes : Carmina Burana op tv. Een opgenomen openluchtconcert. Ik geniet.

Morgen een dagje met wat klimwerk maar niet teveel kilometers. De weersvoorspelling ziet er gunstig uit. Geen regen en geen hoge temperaturen. Ik kijk er naar uit.

Slaapwel dierbare vrienden,

Kus,

Reinhilde

1 Reactie

  1. Xavier Vernyns:
    10 juni 2024
    Dag Reinhilde, ik ben weer bijgelezen. Heel druk gehad de laatste dagen. Ongelooflijk wat je allemaal presteert in je eentje met wel een hele achterban, maar je moet het toch maar klaarspelen. Gelukkig is het weer intussen een heel stuk aangenamer geworden en dat is toch al een groot verschil. Verzorg je goed en geniet intussen ook wat van de mooie omgeving.